Frågor och svar om fiber och öppet nät

Varför gör Einar Mattsson det här?
Dels vill vi inte vara låst vid en leverantör, utan vi tror att du som hyresgäst bäst vet vad du vill ha för leverantör.
Dels är den gamla lösningen föråldrad. Vi behöver framtidssäkra våra fastigheter och ha en teknik som håller i många år till i linje med vår långsiktighet.

Jag har fått infomation om att Teracom inte är klar med installationerna av tv-sändingen i det nya uttaget. Stämmer det?
Ja, det är korrekt. Det blir inte svart i rutan på nyårsdagen om du tittar på tv via din antennsladd, utan du kan titta vidare på dina program fram till den 8 januari eller 28 februari, beroende på var du bor. Du ser vilket datum som gäller för din adress här.
Håll utkik efter gula och gröna lappar i din trappuppgång för att se vilken status det är för ditt hus.  

Vad händer med mig som sedan tidigare har bundit ett tv- och bredbandsabonnemang hos Comhem?

Avtalet med Comhem på din adress är uppsagt och upphör att gälla 2017-12-31. Det innebär att du som hyresgäst inte kommer att sitta fast i ditt avtal som löper längre än 2017-12-31. Bor du Hjulsta gäller sista juni 2018, alltså 2018-06-30. 

Gå in på kundportalen  
https://ko.teracom.se/einarmattsson/
och välj ny operatör för ditt tv- och bredbandsbehov.
(Comhem vill tyvärr inte erbjuda sina tjänster i kundportalen, liksom Telia, vilket vi beklagar.)

I material vi fått från Teracom ska Viasat finnas med, men de syns inte på kundportalen?
De har tekniska problem, så de tar upp sina beställningar via sin kundtjänst om man ringer upp dem. 

Vad får jag för tv-kanaler om jag inte väljer någon ny leverantör?
Vi ser till att du har SVT1, SVT2, TV4, Kunskapskanalen, Barnkanalen och Kanal 6 finns i det nya fiberuttaget gratis.
Notera att du inte kommer att ha något bredband alls utan abonnemang.

Vad ska jag välja?
Fundera igenom dina behov. Få vägledning och råd på: 
https://www.pts.se/sv/Lattlast/Bredband/Vad-ska-jag-tanka-pa-nar-jag-valjer-bredbands-leverantor/


Hur beställer jag?
Gå in på kundportalen https://ko.teracom.se/einarmattsson/ och välj vem som ska leverera tjänster dig till. Använd filterfunktionen för att få hjälp att välja bredbands- tv- och telefonitjänster efter dina behov. Du kan ha olika leverantör för de olika tjänsterna.

Varför får jag inte upp min gata på kundportalen?
Det kan bero på flera saker. Din leverantör, som inte får upp adressen i sina installationslistor, ska snarast kontakt Teracom, så att de kan skicka ut tekniker för att avhjälpa problemet.
Säkerställ att du stavat rätt och att du bor i ett hus som ägs av Einar Mattsson. Vi förvaltar många fastigheter, men detta gäller endast fiberbyte till öppet nät i våra egna fastigheter.


Vad betyder det när det står att det är "öppet nät"?
Det betyder att du själv kan välja vilken leverantör du vill ha. Tidigare var du tvungen att välja den operatör som fastighetsägaren valt. Nu väljer du själv från kundportalen: https://ko.teracom.se/einarmattsson/ där du också kan ha olika leverantörer för de olika tjänsterna vi erbjuder för tv-, telefoni- och bredband. 


Var i lägenheten installeras tv- och bredbands-uttaget?

Bredvid ditt gamla tv-antennuttag.

Jag har haft tekniker hos mig, men de är inte klara. När kommer de tillbaka och slutför arbetet?
Det är Netel som utför installationerna, så kontakta dem. De ska ha lämnat kontaktuppgifter i din lägenhet. Det går också bra att felanmäla via Einar Mattssons felanmälan här.  

Hur många uttag får jag?
Ett. Det placeras vid ditt gamla tv-antennuttag.

Om jag vill ha fler uttag installerade, var beställer jag det?
Då kan du efter att installation av uttaget slutförts, beställa detta via exempelvis Bredbandsgruppen, https://www.bbg.se/, eller andra installatörer. Detta betalar du själv för.

Om internet inte fungerar, vem vänder jag mig till för driftsstörningar eller felanmälan?
Då kontaktar du din operatör, d v s det företag som du har ditt avtal med.