Frågor och svar

Om fibernätet

Varför installerar Einar Mattsson ett nytt fibernät?
Vi vill att våra hyresgäster ska ha tillgång till modern teknik och snabbare bredband. Det gamla nätet var föråldrat och genom att installera ett nytt fibernät framtidssäkrar vi våra fastigheter och får en teknik som håller i många år framöver. 
För att du som hyresgäst ska kunna välja leverantör har vi valt ett öppet fibernät.

Var sitter uttaget?
Den nya fiberdosan sitter på väggen i vardagsrummet. Fiberdosan har uttag för bredband. På sidan av fiberdosan sitter uttaget för den vanliga tv-antennsladden.

Kan jag få fler fiberuttag i min lägenhet?
Einar Mattsson installerar ett fiberuttag i din lägenhet. Det placeras vid ditt tidigare TV-antennuttag. Om du vill ha fler uttag i lägenheten beställer du detta hos Bredbandsgruppen, eller andra installatörer. Detta betalar du själv för.

Ni har inte installerat hos mig. När får mitt hus fiber?

I några av Einar Mattssons fastigheter sker inte fiberinstallation under 2017/2018 på grund av att befintliga avtal löper ut senare. Det gäller om du bor på:
Eyvind Johnssons gata 1
Franzéngatan 
Vartoftagatan 13-17
Högbergsgatan 91
Observatoriegatan 17
Västmannagatan 40
Pipersgatan 28, 29, 30 och 31

 

Om bredbandstjänster via fiber

Hur väljer jag leverantör för bredband, TV och telefon?
Gå in på kundportalen och välj vem som ska leverera tjänster dig till. Använd filterfunktionen för att få hjälp att välja bredbands- tv- och telefonitjänster efter dina behov. Du kan ha olika leverantör för de olika tjänsterna. 

Om tjänsteleverantören frågar efter ditt lägenhetsnummer ska du uppge objektnumret som finns på din hyresavi. (Du ska inte lämna lägenhetsnumret som är anslaget i porten, vilket är Lantmäteriets lägenhetsnummer.)

pts.se kan läsa mer om vad du ska tänka på när du väljer bredband.

Måste jag ha samma leverantör av internet-uppkopplingen som av tv-kanalerna?
Nej, du kan göra olika val för TV, ip-telefoni och internet-uppkopplingen.

Om internet inte fungerar, vem kontaktar jag för felanmälan?
Då kontaktar du din tjänsteleverantör, d v s det företag som du har ditt bredbandsavtal med. 

Om tjänsteleverantören frågar efter ditt lägenhetsnummer ska du uppge objektnumret som finns på din hyresavi. (Du ska inte lämna lägenhetsnumret som är anslaget i porten, vilket är Lantmäteriets lägenhetsnummer.)

Jag har fått en faktura från Com Hem. Ska jag betala den?

Com Hem har valt att inte finnas med i vår kundportal. Du har därför fått information om att du ska säga upp ditt avtal med Com Hem. Om du har sagt upp ditt avtal med Com Hem ska du inte behöva betala efter årsskiftet. 

Fakturan kan vara en slutfaktura eller en faktura för extrautbud som du själv har beställt. Har du frågor om din faktura vänligen kontakta Com Hems kundtjänst.

Einar Mattsson har förlängt avtalet med Com Hem i några fastigheter fram till sista februari och står för denna kostnad. Detta ska inte du som hyresgäst debiteras för.

Om TV via antennsladden

Vad får jag för tv-kanaler om jag inte väljer någon bredbandsleverantör?
Du som bor hos Einar Mattsson har tillgång till det analoga TV-utbudet via din antennsladd. Du kan se SVT1, SVT2, TV4, Kunskapskanalen, Barnkanalen och Kanal 6. För att få fler kanaler eller internetuppkoppling behöver du skriva avtal med en tjänsteleverantör.

Jag har problem med att få igång TV-kanalerna via antennsladden. Vad ska jag göra?

Kontrollera följande:
1, Sitter det en dämpare i uttaget? Om inte ska vi skicka en dämpare och en adapter till dig. Den behövs för att tv-bilden ska bli bra.
2, Starta om fiberdosan genom att dra ut strömkabeln, vänta 10 sekunder och sätt i den igen.
3, Gör en digital kanalsökning (DVB-C) enligt din tv:s instruktionsbok. Kanalsökning hittar du i menyn.
4, Om det fortfarande inte fungerar ska du göra en felanmälan till Einar Mattsson här.

TV-bilden via antennsladden är dålig. Vad ska jag göra?
Du behöver en dämpare för att få en bra tv-bild. Om du saknar adapter och dämpare (ser ut som en förlängning av antennuttaget) kan du beställa en ny av oss genom att mejla fiber@einarmattsson.se.